گفتمان نوگرایی بسیار مشتاق است که انکار صریح و مستقیم مبانی دینی که مسلمانان از عصر نبوت تا کنون بدانها عمل میکنند را آشکار نسازد بلکه همیشه تکرار میکند که فهمی جدید و نگرشی نوگرایانه از این مبانی دارد و نیز دیدگاهی متفاوت از آنچه دارد که مسلمانان نخست در تعامل با مضامین شریعت و مبانی بزرگ آن داشتهاند و ادعا میکند که دیدگاه آن همان چیزیست که پیشرفت و ترقی تمدنی را برای مسلمانان تحقق خواهد بخشید.
گفتمان نوگرایانه در خصوص مسئلهی وحی، بسیار این سخن را تکرار میکند که دو دیدگاه مختلف نسبت به وحی وجود دارد؛ دیدگاه نخست: دیدگاه سنتی قشرینگر است که با وحی بهاعتبار حقیقتی خارج از واقع و بالاتر و چیره بر آن تعامل مینماید که از آسمان به زمین فرود آمده است! و دیدگاه دوم: دیدگاه نوگرایانه، آگاه و عمیقی است که نگاه متفاوتی از آن دیدگاه ابتدایی نخست به وحی دارد و چنان وحی را تفسیر میکند که با تغییر و تحولات تاریخ و فرهنگ سازگار آید!
پیروان گفتمان نوگرایانه به صراحت نمیگویند که پیامبر در ادعای نزول وحی بر خود، دروغ گفته است بلکه به وحی اقرار میکنند و در ظاهر آنرا تصدیق میکنند اما بسیاری از آنها بر این امر متفق هستند که وحی، حقیقتی خارج و جدای از ماهیت زمینی انسان نیست و تمامی وحی از منبع الهی مطلق نازل نشده است بلکه رویدادی تاثیرپذیرفته از طبیعت انسانی و درآمیخته با مزاجهای بشری و ابعاد روانی و فرهنگیای است که پیامبر در آن زمان با آنها میزیسته است.
عنوان: وحی و لغزشگاههای نوگرایان
نویسنده: سلطان العمیری
ترجمه: واحد ترجمهٔ بینش
تعداد صفحات: ۲۰
دانلود مقاله به فرمت پی دی اف: